Saturday, January 16, 2016

A long forgotten quilt / Un patch oublié au fond d'un tiroir

Years ago, not that many though since my patchwork adventure started about 7 years ago... I decided to make a very masculine quilt for my eldest son, who is in the army. The itch is that when he saw it, and only the blocks were assembled, he did not like it!!! So I left it aside until one day my younger son saw it and said he loved it! Great! Let's finish it now!

The whole idea came from seeing this beautiful cover for a book on Welsh Quilts...

Il y a des années, peut-être pas tant que cela puisque mon aventure dans le monde du patchwork a commencé il y a environ 7 ans... j'ai décidé de faire un patch très masculin pour mon fils aîné, qui est dans l'armée. Le problème est que lorsque il l'a vu, tous les blocs étaient assemblés, il n'a pas du tout aimé!!! Je l'ai donc laissé de côté jusqu'au jour où mon plus jeune fils est tombé dessus et m'a dit qu'il le trouvait chouette! Génial! Je peux le terminer maintenant!

 Mon idée est née de cette magnifique photo, couverture d'un livre sur les Patchs Gallois...

The vivid red associated with black and brown just caught my eye
Le rouge vif associé au noir et brun m'on séduite


I bought some homespun fabrics and since I like stripes and checkered fabrics, I chose to incorporate a couple. I found the perfect vivid red too!

J'ai acheté des tissus de coton homespun et comme j'aime les rayures et les petits carreaux, j'en ai incorporé deux. Je suis tombée sur le tissu rouge vif parfait!

Four four patch blocks with a cross in the middle: each square measures 2" and the blocks 10"
Quatre blocs four patch avec une croix au milieu: chaque carré mesure 2" et les blocs constitués 10"


The red squares placed vertically and horizontally draw a grid pattern
Le placement des carrés rouges verticalement et horizontalement crée un quadrillage

When squaring the quilt I find that two corner triangles are a bit short
En vérifiant le patch je découvre que deux triangles d'angle sont un peu courts


New ones are cut a bit larger which I trim once pieced using my square ruler
De nouveaux triangles un peu plus grands que je coupe une fois piécés à l'aide de ma règle carrée


The 2" inner border in mustardy beige color to bring out the colors
La bordure intérieure de 2" en beige moutarde pour faire ressortir les couleurs


I use the rest of the fabric to make a piano key border with 2" X 4" finished rectangles
J'utilise le reste de mes tissus pour faire une bordure clavier de piano avec des rectangles de 2" X 4" finis
  
TADA!


I decided on using the four patch in the quilt for the corners
J'ai décidé de reprendre les four patch du centre pou les coins

What do you think?
My next post will tell you about my retreat and all the great quilts that were being created!

Qu'en pensez-vous?
Mon prochain message vous racontera ma retraite de patch et je vous montrerai de superbes créations!

1 comment:

  1. I loved reading about the genesis for this quilt, as well as seeing the beautiful result from all the narrated steps to the finish. It is beautiful! I love that piano key border--perfect, for this patchy quilt. Congrats on a lovely finish---
    Elizabeth

    ReplyDelete

Thank you for your comment, I'll try to reply promptly...
Merci pour vos commentaires, j'essaierai d'y répondre très vite...